
Chuki Beats
A little less conversation, a little more action
Chuki Beats is een powerhouse. En daarmee is de toon van dit artikel gezet. Maar het klopt wel. Op zijn 25ste heeft Chuki — het muzikale alter ego van Yuki Asemota — het toch al mooi voor mekaar: meer dan 650 000 volgers op YouTube, 100 000 adepten op Instagram en zijn contactgegevens in de smartphones bij de crème de la crème van de Belgische én internationale hiphopscene. Vaste beatmaker van Zwangere Guy en compadre van Yung Mavu, K1D en Frenetik en sinds dit jaar ook frontman, want hij bracht zijn hiphopdebuut uit, Insideout.
Alomtegenwoordig is hij ook, een busy bee. Je zou denken dat er achter zoveel output een drukdoener zit, maar niets blijkt minder waar. Chuki is chill. En doet wat hij moet doen. Elke dag content leveren voor YouTube? Doet hij in een handomdraai.
‘Ik probeer elke twee dagen een beat up te loaden, en twee keer per week een tutorial. Daarnaast is er nog TikTok en Instagram. Ik zou het graag wat meer uitbesteden, maar dat is niet zo makkelijk. Niemand anders weet wat ik wil zeggen of hoe ik me voel, natuurlijk. En ook, fans hebben graag persoonlijke content, zeker op TikTok en Instagram. Het is de manier om dichter bij je mensen te komen. Maar je moet wel een identity online creëren, en proberen om die dicht bij jezelf te houden. Op YouTube ben ik bijvoorbeeld iets enthousiaster dan in real life. Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je een duurzaam en geloofwaardig brand opbouwt.’
In hoeverre weet je dat te combineren met je beatmakerschap?
Als je niet in de VS woont, of in de UK, en je wil in Belgi. als muzikant van je muziek leven, dan moet je er wel andere inkomstenbronnen voor aanboren. Al ben ik kritisch over wat ik deel, want het is uiteraard niet de bedoeling om een sell-out te zijn of mijn ziel te verkopen voor het grote geld.
...
Je kan het hele interview met Chuki Beats lezen in het nieuwe Ohlalala-magazine, verkrijgbaar via de webshop.