
Bestemming buitenland
Slow Crush & Sons
Hoe belangrijk is spelen in het buitenland?
Shoegazeband Slow Crush en de garagerockers van Sons zagen allebei een uitgebreide Europese tournee weggevaagd worden door de coronapandemie. De eerste Belgische show op de planning was Pukkelpop, maar ook die zagen ze allebei weer verdwijnen. Geen beter moment dus om herinneringen op te halen aan de prille buitenlandse carrière van deze jonge bands met Slow Crush-zangeres/bassiste Isa Holliday en Sons-zanger/gitarist Robin. Want hoe belangrijk is spelen in het buitenland nu echt voor de carrière van Belgische groepen?
Hoe zijn jullie in het buitenland verzeild geraakt?
Robin Borghgraef: ‘Bij ons ging alles plots heel snel nadat we in 2018 De Nieuwe Lichting van Studio Brussel wonnen. We werden meteen in de muziekwereld gesmeten en konden rekenen op heel wat aandacht. We konden al snel op Rock Werchter spelen en kregen ook aanbiedingen in het buitenland. Zo heeft Maanrock-programmator Rafael Van Assche ons voorgesteld aan David Schilling, die vroeger bij de Amerikaanse radiozender KEXP werkte. Hij was toevallig op Maanrock toen wij er speelden, en Rafael wist dat wij grote fan waren van KEXP. We hebben toen samen wat pintjes gedronken en zijn contact blijven houden. Het jaar erop speelden we op Eurosonic, waarna we het aanbod kregen om op Iceland Airwaves te spelen. KEXP organiseerde daar livesessies, en dankzij onze link met David Schilling konden we ook daar optreden. Naast Stromae zijn we nu de enige Belgische band die een KEXP-sessie heeft gespeeld, en dat vinden we allemaal heel zot. Al onze favoriete bands hebben daar al gespeeld, dus dat was absoluut een hoogtepunt voor ons.’
Isa Holliday: ‘Wij waren eigenlijk eerst populair in het buitenland en krijgen pas nu hier wat aandacht. We hebben allemaal een verleden bij hardcorebands en de bijbehorende do it yourself-mentaliteit. Wij merkten dat onze luisteraars vooral in Engeland en Los Angeles woonden, twee plaatsen waar er een grote shoegazescene is. We wilden onze muziek daar gaan promoten, en zijn dan maar naar Engeland getrokken. Gelukkig hadden we daar de nodige connecties dankzij onze eerdere bands. Met ATC Live hebben we nu ook een buitenlands bookingagentschap. Daardoor hebben we in heel Europa kunnen spelen. We hebben ook al twee keer in de Verenigde Staten gespeeld en hebben intussen ook daar een bookingagentschap, Sequel Music Group.’
Robin: (veert op) ‘Hoe was dat?’
...
Mattias Goossens
Je kan het vervolg van 'Bestemming buitenland' lezen in het nieuwe Ohlalala-magazine, verkrijgbaar via onze webshop.